Handelsbetingelser

★★★★★

Fordelt på +24 anmeldelser

Få et flytte tilbud

Udfyld formularen nedenfor, for at få et uforpligtende flytte tilbud

Fremragende!

Vores flytte betingelser

Elitemove

Ved FIRMAET forstås flyttefirmaet Elitemove.

Ved KUNDEN forstås ejeren, som respektive den der på ejerens vegne – eller i øvrigt legitimeret hertil af denne bestiller flytningen, transporten eller opbevaringen og/eller indgår aftale om.

Generelt

Kunden bedes læse betingelserne grundigt igennem og hvis nødvendigt rette henvendelse til firmaet for at få afklaret eventuelle spørgsmål.

Nærværende Betingelser udgør det fulde aftalegrundlag mellem firmaet og kunden. Ændringer i forhold til Betingelser er kun gyldige, hvis de er skriftlige og vedlagt Betingelserne som bilag.

Aftalen mellem firmaet og kunden er endeligt indgået, når kunden accepterer ordrebekræftelse fra firmaet. Kunden kan acceptere både skriftligt og mundtligt. I begge tilfælde er aftalen bindende.

Det er alene kundens ansvar, at oplyse firmaet om en, til enhver tid, gyldig e-mailadresse, meddele med det samme såfremt der er ændriger i flytteopgaven, samt holde sig opdateret på de af firmaet fremsendte e-mails.

For flytteopgaver der er baseret på timeafregning udenfor Østjylland, starter og slutter prisberegningen på firmaets adresse, medmindre andet er skriftligt aftalt. Timeafregningsopgaverne afregnes med pr påbegyndt hele time.

Det til enhver tid, kundens ansvar at indpakke alt indbo/gods i korrekt emballage, såsom bobleplast, strækplast og/eller bølgepap for at sikre en optimal beskyttelse af indbo/gods. Firmaet kan derfor ikke stilles til ansvar for buler, skrammer og ridser eller lignende som kan opstå i forbindelse med almindelig flytning af indbo/gods, såfremt de ikke har været forsvarligt indpakket og gjort klar til transport/flytning. Såfremt flytningen er bestilt med en total nedpakning service, så har man som kunde ansvar for hvilket indbo der skal medtages og ikke medtages. Er man ikke til stede under flytningen eller taget afsted inden afslutning, så er det kundens eget ansvar. Firmaet kan her ikke stilles til ansvar overfor mangler eller indbo der er taget for meget eller for lidt med.

Kunden erklærer ved acceptering af ordrebekræftelsen, at der ikke befinder sig ulovligt indbo/gods, herunder men ikke begrænset til, børnepornografi, narkotika, ulovlige våben, radioaktivt materiale, eller tobak, spiritus, toldpligtige varer i transporten/flytningen eller opbevaringen.

Kunden er ansvarlig for at Penge, pengeeffekter, smykker, guld, sølv, juvel-sten eller lignende ikke indgår i flytningen/transporten, uden særskilt skriftlig aftale. Kunden er ansvarlig for at enhver form for designer lamper, designer møbler eller andet designer indbo bliver skriftligt meddelt til firmaet og er pakket ind i original emballage, ellers gives der ingen garanti eller forsikring. Kunden kan hvis nødvendigt aftale dette særskilt med firmaet. Kunden skal modtage skriftlig accept fra firmaet på dette før disse effekter kan indgå i en transport/flytning. Farligt gods, letfordærvelige genstande, og særligt værdifulde eller skrøbelige løsøre kan kun indgå i opgaven efter særlig skriftlig aftale mellem parterne. Kunden er forpligtiget til at give firmaet nøjagtige skriftlige oplysninger om, hvori faren består og om de forsigtighedsregler, som skal iagttages før firmaet beslutter om de ønsker at lade det indgå i Opgaven, hvorfor Firmaet er fri til at acceptere eller afvise godset, genstandene eller løsøret. Oplyser kunden ikke, at opgaven omfatter ovennævnte genstande, hæfter Kunden for al skade, der forårsages på materiel og personer, og som kan henføres til disse genstande. Bliver firmaet klar over, at opgaven omfatter ovennævnte genstande er firmaet berettiget til enten, at forlange disse genstande fjernet straks, eller ophæve aftalen med kunden i sin helhed. Det oplyses, at der i dette tilfælde vil blive opkrævet et gebyr på minimum kr. 5.000.- inkl. moms.

Møbler/indboet og andre genstande skal kunne tåle af blive flyttet, såfremt møblet/genstanden/indboet går i stykker/falder fra hinanden under flytning, er dette ikke firmaet ansvar. F.eks. et “samle møbel/Ikea møbel” der ikke er bygget til af blive flyttet, eller som falder fra hinanden under flytning – Vil ikke være dækket, vi vil selvfølgelig gøre alt for at undgå dette.

Nøgler skal tages ud af kommoder og lignende og opbevares af kunden et sikkert sted evt. i en taske eller frysepose, så de ikke knækker, bliver væk eller ridser noget under flytningen.

Alle bevægelige dele skal fastlåses enten med tape eller nøgle, så der ikke pludselig hopper skabslåger, skuffer eller lignende op under flytning.

Det er vigtigt af du som kunde er til stede under flytningen, såfremt du forlader flytninger er det på eget ansvar mht. om alt bohave/indbo kommer med, såfremt noget måtte glemmes sker dette uden kompensation.

Det er vigtigt, at der er fremkommeligt for firmaets flyttevogne. Flyttevognene kan være fra 3,5m – 4m, højde. 2,2m – 2,55m bredde og op til 7m – 16,50m længde. Derfor er det vigtigt at grene fra træer og buske etc. er beskåret, og der er afspærret parkeringsplads, når firmaet ankommer. Ligeledes er det vigtigt, at firmaet kan holde foran kundens opgangsdør. Såfremt kunden har oplyst man kan dette i sit tilbud, kunden skal derfor sikre afspærret holdeplads. Den afspærrede holdeplads skal som minimum være 10 meter og 3 meter bred til en flyttevogn. Såfremt der ikke er en lovlig afspærret parkeringsplads til rådighed, med den oplyste af kunden afstand fra parkering til entredør og der så komme ekstra gåafstand på flytningen, kan flytningen annulleres af firmaet og kunden skal betale minimum kr. 5.000.- op til den samledes max pris for flytningen. Firmaet kan vælge at fortsætte flytningen mod mere betaling for den ekstra gåafstand.

Firmaet er ikke ansvarlig for forsinkelser med flytninger, som måtte opstå, hvis firmaets biler går i stykker og/eller, at ankomsttiden bliver senere end aftalt p.g.a. trafik, uforudsete vejrforhold og lignende, men gør naturligvis deres bedste for at undgå dette. Firmaet er ikke ansvarlig for at flytninger tager længere tid end forventet pga trafik, vejr, uheld eller enhver anden form for noget som kan give forsinkelser.

Kunden accepterer, at der kan ske udsving i.f.t. det aftalte flyttetidspunkt, såfremt flytningen for forudgående kunde(r) tager længere tid, end firmaet har forventet.

Såfremt flytningen sker inden for det døgn, som er aftalt med firmaet, har kunden ikke ret til at hæve flytteaftalen med firmaet eller kræve afslag i prisen. Kunden accepterer at en flytning kan aflyses pga Force Majour, Covid-19 virus eller lignende og har ingen ret til erstatning. I sådanne tilfælde vil Firmaet hurtigt muligt meddele dette til kunden, samt henvise til et andet flyttefirma. Hvis firmaet kommer ud til en flytning hvor der uanset grund er mistanke om at nogen er eller har været sammen med en smittet med Covid -19 eller andet smitsomt kan firmaet vælge at aflyse flytningen. Firmaet vil i sådanne tilfælde gøre deres bedste for at udføre flytningen, når eventuelle mistænkte er sygdomsfrie.

Bliver flytningen forsinket ud over det døgn, hvori flytningen er aftalt, kan kunden hæve aftalen med firmaet og få udført arbejdet af tredjemand. Firmaet er dog ikke ansvarlig for betaling af evt. forskelsbeløb på den pris, som der er mellem den pris, som kunden aftalte med firmaet, og den pris, som kunden aftaler med tredjemand, eller andre former for tab som kunden måtte få.

Såfremt en flytning aftales til fastpris sker dette ud fra de oplysninger, som kunden giver firmaet. Såfremt disse oplysninger er ufuldstændige, ukorrekte, eller hvis flytteopgaven er mere end 50% afvigende fra det accepterede tilbud. Er firmaet ikke bundet til at flytte alt indbo på et læs. Fx hvis der er mere end 50% gåafstand fra bolig til lovlig parkering. Eller hvis kunden ikke er 100% flytteklar. Fx ved at indbo ikke er afmonteret fra væg eller hvis hylder fra reoler ikke er afmonteret eller reol sektioner der kræver afmonteret ikke er afmonteret eller stadig står oven på hinanden eller ting der kunne være pakket i flyttekasser, ligger i mindre kasser eller hvis noget indbo ikke er pakket og lagt i flyttekasser, vil dette blive betragtet som en væsentlig ændring på aftalen og flyttefirmaet kan vælge ikke at udføre opgaven. Kunden skal i disse tilfælde altid betale minimum kr. 5.000.- ink. moms. og op til den samlede pris af flytteopgaven. Flytningen kan i nogle tilfælde foregå ud fra firmaets timepris. I sådanne tilfælde skal kunden betale for opgaven forud, altså inden arbejdet påbegyndes, inkl det ekstra beløb for den ekstra mængde tid flyttegods/indbo skal flyttes fastsat af firmaet. Hvis det af firmaet vurderes at den ekstra mængde tid der skal bruges er væsentlig højere end hvad der var tidligere beregnet til opgaven, kan firmaet vælge at flytte udelukkende det af kundens flyttegods, som var omfattet af den aftalte fastpris. Hvis Flytningen annulleres af firmaet, vil der blive opkrævet gebyr på minimum kr. 5.000.- inkl. moms. og op til den samlede max pris på flytteopgaven.

Firmaet er under ingen omstændigheder ansvarlig for, at kunden har afgivet ufuldstændige eller ukorrekte oplysninger.

Såfremt du har møbler/indbo eller andre genstande der ikke tåler af blive stablet og skal stå på en palle for sig selv, er det vigtigt du oplyser dette, da vi altid stabler bohave/indboet så det fylder mindst muligt.

BETINGELSER FOR FLYTTETRANSPORT.

1. Vilkår.

Vilkår, som ikke fremgår af nærværende betingelser, eller af særlig skriftlig aftale mellem parterne, kan ikke gøres gældende.

2. Ansvar.

a. Firmaet bærer ansvaret som fragtfører.

b. Firmaet er dog kun ansvarlige for skade, som skyldes fejl eller forsømmelser hos firmaet eller det af dette antagne mandskab. Firmaet er således f.eks. ikke ansvarlige for tab, der skyldes force majeure eller godsets egen beskaffenhed (herunder at godset ikke kan tåle påvirkninger der normalt forekommer under flyttetransport og opbevaring). Firmaet er ikke ansvarlig for bortkomst eller beskadigelse af rede penge, pengeeffekter, smykker, guld, sølv, ædelstene eller lignende

c. Firmaet er ikke ansvarlig for angreb af skadedyr af nogen art, som ikke kan tilregnes firmaets forhold.

d. Kunden har pligt til skriftlig at gøre firmaet opmærksom på, at der er tale om særligt værdifuldt gods/genstande der indgår i opgaven, herunder, men ikke begrænset til, designermøbler og -lamper, såsom antikviteter, kunstgenstande, antikviteter, malerier, orientalske tæpper, m.v., guld, sølv, ædelstene, tobak, spiritus og penge. Firmaet kan betinge sig, at der tegnes ekstra forsikringsdækning, såfremt det vurderes at opgaven omfatter særligt værdifulde, eller skrøbelige genstande. Kunden vil blive oplyst og opkrævet betaling for en sådan ekstra forsikringsdækning. Det er til hver en tid kundens ansvar at spørge firmaet om at eventuelle forsikringsdækninger er tilstrækkelige til flytteopgaven.

e. Firmaet er uden ansvar for bortkomst eller skade, der skyldes behandling, nedpakning, læsning, stuvning, aflæsning og udpakning foretaget af kunden eller personer, der handler på dennes vegne. Bemærk venligst at firmaets forsikring dækker kun det indbo/gods, som 100 % bliver håndteret af firmaets flyttemænd. Dvs. hvis kunden eller personer, der handler på dennes vegne, hjælper til med flytningen. Bemærk venligst at i tilfælde af skade dækker firmaets forsikring kun hvis alt flyttearbejdet bliver 100 % håndteret af firmaets flyttemænd. Kort fortalt hvis kunden på nogen som helst måder at har håndteret indboet under flytningen, dækker firmaets forsikring ikke. Dvs. hvis kunden eller personer der handler på kundens vegne, hjælper til med flytningen og der så kommer en skade/beskadige noget indbo/gods dækker firmaets forsikring ikke! Hvis firmaet kommer til at beskadige noget indbo fordi det er pakket forkert fra kunden af, fx ved tabe en flyttekasse med overvægt eller hvis kunden ikke har brugt god kvalitets flyttekasse (Min 7mm og i god stand), dækker firmaets forsikring ikke! Hvis firmaet kommer til at beskadige noget service fx ved at kunden har lagt tallerkener ovenpå hinanden uden nogen beskyttelse imellem dækker firmaets forsikring ikke! Ved kørsel for private, dækkes vin, tobak og spiritus ikke.

f. Firmaet kan ikke stilles til ansvar for skader, opstået i forbindelse med vind og vejr. Det er til enhver tid kundens ansvar at pakke møbler og lignende forsvarligt ind, så de kan tåle flytning i vind og vejr. Firmaet kan ikke stilles til ansvar for skader, opstået i forbindelse med uforsvarligt /mangelfuldt emballeret gods/indbo. Uforstærkede bordplader til montering af stenmaterialer eller glas af enhver art, samt uforstærkede bordplader af træ med udskæring, transporteres/flyttes udelukkende for kundens egen risiko. Beskadiges enkelte dele af en helhed, er firmaet ikke ansvarlig for en eventuel værdiforringelse/tab af garanti af selve helheden.

g. Firmaet kan ikke stilles til ansvar for bortkommet eller stjålet effekter som er opstået under transport eller under flytningen. Det er til enhver tid kundens ansvar at melde bortkommet / stjålet effekter til egen indboforsikring. Hvis kunden ønsker at firmaet skal være ansvarlige for bortkomst af enhver form for effekter, indbo, flyttekasser eller lignende, skal kunden skriftligt bestille en til to” observatører/vagter” til at holde øje med flyttebilen under hele flytningen. Dette vil være mod en mere betaling som aftales særskilt med firmaet.

h. Firmaet dækker ikke ansvar for følgende formuetab, selv om de er en følge af en person og/eller tingskade: Tab, udgifter eller omkostninger forbundet med at om levere den leverede ydelse. Tab, udgifter eller omkostninger forbundet med at hjemtage, genfremstille, reparere, tilintetgøre, bortfjerne eller træffe tilsvarende foranstaltninger med hensyn til det transporterede. Driftstab, tidstab, avancetab og lignende indirekte tab. Bøder eller tilsvarende hvad enten de tilfalder det offentlige eller private herunder “punitive damages”

i. Det er kunden ansvar, på flyttedagen inden flyttemændene ankommer, at alt indbo/gods er klar til at blive flyttet/transporteret. Dvs kunden sørger for at alt inventar og møbler er skilt ad. Senge, reoler, lamper, fladskærme, gardiner osv. er afmonteret og fri for skruer/hængsler. Kunden skal pakke så vidt muligt alt forsvarligt ned i flyttekasser, flyttekassernes vægt må ikke overstige 20 kg, overstiger vægten 20 kg kan firmaet ompakke flyttekasserne mod ekstra betaling. Firmaet kan afvise at flytte/transportere indbo/gods som ikke er gjort 100 % klar til at blive Flyttet/transporteret. Firmaet kan vælge at udføre ovennævnte mod ekstra betaling.

j. Affektionsværdi og anden særlig værdi, fx grundet genstandens karakter som samlerobjekt med videre, erstattes ikke.

3. Erstatning

a. Firmaets erstatningspligt begrænses til genanskaffelsesprisen umiddelbart inden skaden indtrådte, idet affektionsværdien eller anden særlig værdi ikke erstattes, medmindre firmaet på kundens opfordring udtrykkeligt i aftalen har påtaget sig et videregående ansvar for nøje specificerede genstande. Det er kundens ansvar tilgiver en tid at dokumentere at skaden er sket under transport/flytning. Dette kan gøres med før og efter billeder med dato og tid. Såfremt der er ydet handyman service med montering, afmontering af elektriske eller andre genstande, ydes der ikke nogen former for garanti. Firmaet yder kun plug and play. Hvis fx hårde hvide varer, pc, fladskærme, hævesænke borde eller lignede efterfølgende er blevet defekt eller på nogen måder ikke virker som det skal er det ikke firmaets ansvar. Eventuelle vandskader, elektriske skader eller lignende er ikke firmaets ansvar.

b. Erstatningen kan ikke overstige det af kunden dokumenterede tab og kan højst andrage kr. 15.000.- for et enkelt kolli eller indholdet af en flyttekasse og max kr. 15.000.- pr. flytteopgave, medmindre firmaet på kundens opfordring udtrykkeligt i aftalen har påtaget sig et videregående ansvar. Desuden henvises til firmaets forsikringsselskab, hvis betingelser til enhver tid er gældende. Kundens selvrisiko udgør kr. 15.000.- ved enhver skade. på dyrebare materiale/genstande. Hvis flere kolli omfatter effekter, der tilsammen kan betragtes som en enhed (f.eks. et service), er firmaet kun ansvarlig for ét kolli. Bortkommer eller beskadiges enkelte dele af en sådan enhed, har firmaet intet ansvar for en mulig værdiforringelse af selve enheden, medmindre særligt skriftlig aftale er truffet herom. Firmaet kan betinge sig, at der tegnes ekstra forsikringsdækning, såfremt det vurderes at Opgaven omfatter særligt værdifulde, eller skrøbelige genstande. Kunden vil blive oplyst og opkrævet betaling for en sådan ekstra forsikringsdækning, som skal være betalt af kunden senest 7 dage før flytningens opstart.

c. Når erstatning for fuld nyværdi er betalt, overgår ejendomsretten til det bortkomne/beskadigede gods til firmaet.

d. I stedet for kontant erstatning kan firmaet efter aftale med kunden levere nye effekter, identiske med de bortkomne/beskadigede, eller efter aftale med kunden lade udføre en løsning eller håndværksmæssig korrekt reparation af beskadigelserne.

4. Skadesikring

Firmaet dækker ikke ridser, skrammer og lignende på gulve, vægge, lofter, døre og karme. Det er til enhver tid kundens ansvar, at tildække disse overflader for, at undgå eventuelle skader ved fra- og tilflytning af indbo. Ligeledes kan firmaet ikke stilles til ansvar for skader på opgang, herunder gulvbelægning, vægge og opgangslamper osv. Ligeledes er det til enhver tid, kundens ansvar at indpakke møbler og lignende i korrekt emballage, såsom bobleplast, strækplast og/eller bølgepap for at sikre en optimal beskyttelse af møblet og/eller overflader, på bordplader, skabs plader og lignende Firmaet kan derfor ikke stilles til ansvar for buler, skrammer og ridser som kan opstå i forbindelse med almindelig flytning af effekterne, såfremt de ikke har været forsvarligt indpakket og gjort klar til transport/flytning. Indbo/Gods som kunne pakkes forsvarligt i flyttekasser, men ikke er pakket i flyttekasser, erstattes ikke. Firmaet dækker ikke elevator nedbrud uanset grund.

5. Reklamationer

Krav om erstatning skal stilles med det samme ved flytningens afslutning eller godsets udlevering og inden flyttemændene forlader matriklen. Kunden skal straks ved flytningens afslutning eller godsets udlevering foretage visuel gennemgang af indboet/godset og såfremt der kan konstateres at firmaet har forvoldt synlige skader på emballagen, skader på indboet eller godset, reklamationer, mangler eller lignende, straks meddele dette til flyttemændene og inden flyttemændene forlader matriklen. Samtidig skal kunden også, ved alle former for skader, reklamationer, mangler eller lignende, indenfor 24 timer fra flytningens afslutning eller godsets udlevering også skrive til firmaets mail. Uanset hvad skal flyttemændene, ved skader, reklamationer, mangler eller lignende, meddeles straks ved flytningens afslutning eller godsets udlevering og inden de forlader matriklen. Overholdes dette ikke, kan erstatningskrav ikke gøres gældende. Firmaet er berettiget til at besigtige den eller de genstande, der er omfattet af reklamationen, eller erstatningskravet, før de tager en eventuel beslutning om at vedkende sig kundes krav. Gods/indbo som er modtaget med forbehold på grund af skader eller andet, erstattes ikke. Firmaet bærer ikke ansvaret for bortkomst vedrørende flytning/transport eller skade vedrørende flytning/transport på alle former for elektrisk og elektronisk udstyr, eller gods der af en eller anden grund ved sin beskaffenhed ikke kan tåle de normale påvirkninger ved håndtering og/eller kørsel.

SÆRLIGE BETINGELSER VEDRØRENDE FLYTTETRANSPORT

6. Transportopgavens omfang

a. Transporten omfatter, med mindre andet er aftalt, ned- og op bæring, kørsel samt løs anbringelse af flyttegodset efter kundens anvisning på den nye plads. Af- og på montering, rengøring, handyman service, eller andre services, foretages kun ifølge særlig aftale.

b. Særlig aftale må træffes, hvis kunden ønsker ind- og udpakning, rengøring, handyman, eller andre services foretaget af firmaet, eller hvis transporten omfatter genstande der vejer over 80 kg.

c. Firmaet leverer mod betaling de til nedpakningen nødvendige flyttekasser, bruger kunden egne flyttekasser gives der ingen garanti for beskyttelse af indholdet i de flyttekasser, der leveres af kunden, eller af skader måtte komme som følge af kundens flyttekasser.

7. Transport af farligt gods, lovlige våben og letfordærvelige og særligt værdifulde eller skrøbelige løsøre.

a. Modtages farligt gods til transport, skal kunden give firmaet nøjagtige skriftlige oplysninger, om hvori faren består og om de forsigtighedsregler, som skal iagttages. Farligt gods, våben, letfordærvelige genstande og særligt værdifulde eller skrøbelige løsøre kan kun indgå i opgaven efter særlig skriftlig aftale mellem parterne. Kunden er forpligtiget til at give Firmaet nøjagtige skriftlige oplysninger om, hvori faren består og om de forsigtighedsregler, som skal iagttages før firmaet beslutter om de ønsker at lade det indgå i opgaven, hvorfor firmaet er frit til at acceptere eller afvise godset, genstandene eller løsøret. Oplyser kunden ikke, at opgaven omfatter ovennævnte genstande, hæfter Kunden for al skade, der forårsages på materiel og personer, og som kan henføres til disse genstande. Bliver Firmaet klar over, at opgaven omfatter ovennævnte genstande er firmaet berettiget til enten, at forlange disse genstande fjernet straks, eller ophæve aftalen med kunden i sin helhed. Selvom firmaet måtte ophæve aftalen skal kunden stadig betale det fulde vederlag, altså pris for flytningen. dog minimum kr. 5.000.- inkl. moms.

8. Betaling for flyttetransport.

a. Tilbud er gældende i 8 dage fra afgivelse og sker på basis af de på tilbudsdagen gældende arbejdslønninger, takster, fragter og valutakurser m.v.

b. Firmaet opkræver fragtbetaling ved arbejdets afslutning, umiddelbart før aflæsningen (udleveringen) påbegyndes. Der kan dog i særlige tilfælde kræves forudbetaling, medmi ndre andet er særskilt aftalt. Firmaet har tilbageholdelsesret i endnu ikke udleveret indbo for alle forfaldne beløb.

c. Hvis en bestilt flytning, af kunden, uanset grund afbestilles, er flyttefirmaet stadig berettiget til at få dækket vederlaget, altså den aftalte pris for flytningen, dog minimum kr. 1.000.- inkl. moms. Aftaler om Flytteopgaver er bindende for både firmaet og kunden fra indgåelsestidspunktet. Ønsker kunden at afbestille Flytteopgaver kan dette alene ske mod betaling efter nedenstående tabel.

Mere end 60 dage før tidspunktet for flytteopgavers påbegyndelse er firmaet berettiget til at forlange dog minimum kr. 1.000.- inkl. moms.

30-60 dage før tidspunktet for flytteopgavers påbegyndelse er firmaet berettiget til at forlange dog minimum kr. 1.000.- inkl. moms.

Mindre end 30 dage før tidspunktet for flytteopgavers påbegyndelse er firmaet berettiget til at forlange dog minimum kr. 2.000.- inkl. moms.

e. Såfremt Kunden ønsker at foretage større ændringer i indholdet af aftalen om flytteopgaven vil dette være at betragte som en afbestilling, medmindre firmaet skriftligt accepterer disse ændringer. Såfremt firmaet er nødsaget til at aflyse en planlagt flytning, kan kunden ikke kræve erstatning eller lignende på nogen måder. Firmaet vil i disse yderst sjældne tilfælde bestræbe sig på at få planlagt en ny flytning hurtigst muligt.

f. Der beregnes betaling for km udenfor Østjylland, udbringning/afhentning, samt leje af flyttekasser/emballage, der ønskes udbragt eller afhentet efter opgavens afslutning. Medmindre andet er skriftligt aftalt. I force majeure situationer eller andre forhold, der ikke kan tilregnes firmaet, f.eks. særlige vanskelige adgangs-, trappe- og tilkørselsforhold, dårligt føre og anvendelse af ekstra trækkraft, og som har påført firmaet unormale udgifter, kan firmaet kræve ekstrabetaling herfor.

g. For skyldige beløb der ikke er betalt rettidigt til firmaet beregnes der 2% i rente pr. påbegyndt måned. firmaets betalingsbetingelser er netto kontant, med mindre andet er aftalt. For firmaets kontokunder: 8 dage fra fakturadato.

h. Panteret og tvangssalg Det opbevarede/transporterede gods/indbo betragtes som overgivet firmaet i håndpant for ethvert tilgodehavende, firmaet har hos kunden. Kunden har – så længe godset opbevares hos firmaet – ikke ret til at sælge eller pantsætte det opbevarede gods. Beskadiges godset/indboet m.m., har firmaet ret til at kræve erstatningsbeløb fra forsikringsselskaber eller andre udbetalt. Udebliver firmaet tilgodehavende mere end 14 dage efter anbefalet skriftlig påkrav er afsendt til den af kunden sidst opgivne adresse, firmaet er berettiget til uden yderligere varsel ved offentlig auktion eller på anden betryggende måde helt eller delvist at bortsælge det tilbageholdte/opbevarede gods m.m. til dækning af sit tilgodehavende med tillæg af samtlige omkostninger ved realisationen. Et eventuelt restprovenu tilkommer kunden. Er provenuet mindre end firmaet tilgodehavende, hæfter kunden for forskelsbeløbet. Hvis det tilbageholdte/opbevarede gods skønnes værdiløst, er firmaet berettiget til at lade godset destruere. Kunden vil ved anbefalet og almindeligt brev modtage meddelelse om destruktionen til den af ham sidst opgivne adresse. Hvis kunden ikke inden 14 dage efter afsendelsen af denne meddelelse betaler firmaet tilgodehavende og afhenter det tilbageholdte/opbevarede gods, er firmaet berettiget til at destruere godset.

SÆRLIGE BETINGELSER FOR UDENLANDSFLYTNINGER

9. Generelt

Udover førstnævnte fælles og særlige betingelser gælder ved udenlandsflytninger:

a. Kunden erklærer ved acceptering af ordrebekræftelsen, at der ikke befinder sig toldpligtigt eller ulovligt gods i indboet (f.eks. tobak, spiritus, børnepornografi, narkotika, ulovlige våben, radioaktivt materiale m.v.) Det er kundens pligt at sørge for, at transporten ledsages af lovlige dokumenter, som kræves i henhold til bestemmelserne omkring transport af farligt gods. Kunden hæfter for omkostninger og for eventuelle skader som følge af, at godset er overgivet til befordring uden, at kunden er fremkommet med de ovennævnte oplysninger. Ved udlandstransport/flytning er firmaets erstatningsansvar begrænset til CMR-loven med max 8,33 SDR pr. kg. beskadiget eller bortkommet gods.

b. Jfr. punkt 8 a forbeholder firmaet sig ret til en regulering af den aftalte pris, såfremt der 8 dage efter tilbudsdagen sker udefra kommende ændringer med hensyn til takster, fragter, afgifter og valutakurser, og snarest muligt informerer kunden om dette. Betaling ved udenlandsflytninger sker før på- eller aflæsning af godset, medmindre andet er særskilt aftalt.

SÆRLIGE BETINGELSER VEDRØRENDE OPBEVARING

10. Generelt

a. Opbevaringsafgiften beregnes normalt månedsvis og erlægges i mangel af anden skriftlig aftale kvartalsvis forud. Firmaet har tilbageholdelsesret i endnu ikke udleveret indbo for alle forfaldne beløb.

b. Gods der er udsat for hurtig fordærvelse, farligt gods, som kan påføre andet hos firmaets opbevaret gods skade, modtages ikke til opbevaring, medmindre der træffes udtrykkeligt aftale herom.

c. Skulle sådant gods uden firmaets vidende være blevet oplagret, hæfter kunden efter dansk rets almindelige erstatningsregler.

d. Såfremt firmaets magasin er optaget henvises til Dit Pulter Kammer, Boxit eller et eksternt opbevaringssted. Betingelser, hvilke er gældende.

11. Forsikring

a. Opbevaret gods er ikke forsikret af firmaet for så vidt angår hændelige skader, men der kan tegnes forsikring via firmaet mod brand, indbrudstyveri og vandskade efter skriftlig aftale mod særskilt betaling.

b. Holder kunden selv godset forsikret, opgives forsikringsselskabets navn samt forsikringssum til firmaet. Kunden bør gøre sit forsikringsselskab opmærksom på flytningen.

12. Specifikation

a. Godset modtages kun til opbevaring efter ydre besigtigelse.

b. Er der ikke ved indlagringen udarbejdet specifikation, betragtes det indlagrede som et parti, og opbevaringsbeviset er i så fald ikke noget bevis for, hvor meget der er opbevaret.

c. Såfremt specifikation over det indlagrede tilstilles kunden, må eventuelt reklamation tilsendes firmaet skriftligt.

d. Kunden har pligt til at gøre firmaet opmærksom på, hvis der er tale om særlige forhold vedrørende værdi og indhold af kasser og lignende. Firmaet er kun ansvarlige for egne fejl og forsømmelser.

e. Specifikationen optages kun mod betaling for det dermed forbundne arbejde. Hvis der af det oplagrede specificerede gods udtages genstande, eller hvis kunden i øvrigt foretager nogen som helst handling med hensyn til godset, må kunden på ny sammen med firmaet fastslå godsets antal, respektive vægt og beskaffenhed og ny specifikationen optages kun mod betaling for det dermed forbundne arbejde. Firmaet er kun ansvarlig for egne skader.

13. Skadedyr

Firmaet er ikke ansvarlig for angreb af skadedyr af nogen art, som ikke kan tilregnes firmaets forhold.

14. Rengøring og vedligeholdelse

Firmaet har ikke pligt til foranstaltninger til rengøring eller vedligeholdelse af det opbevarede. Sådanne foranstaltninger udføres kun efter skriftlig ordre og mod betaling.

15. Besigtigelse.

a. Effekter opmagasineret hos firmaet kan kun udleveres og udkøres af flyttefirmaet. Udlevering kan kun ske efter forudgående aftale med firmaet. Og arbejdet der er forbundet hermed, beregnes efter på udleveringstidspunktets gældende priser.

16. Betaling ved opbevaring

Ved ind- og udlevering beregnes arbejdspenge. Eventuelt for meget betalt opmagasineringsafgift refunderes efter udlevering, dog kun for hele måneder.

17. Legitimation

a. Ved godsets modtagelse kan firmaet udstede i kundens navn et opbevaringsbevis, der ikke må transporteres til tredjemand, hverken til eje eller til sikkerhed, medmindre firmaet har givet det påtegning herom.

b. Delvis udlevering kan kun finde sted mod påtegning herom på opbevaringsbeviset.

c. Opbevaringsbeviset må opbevares omhyggeligt hos kunden. Går det tabt, kan firmaet mod forevisning af behørig billedlegitimation og mod kvittering udlevere godset til kunden.

d. Udlevering til tredjemand kan kun ske ved fuldmagt fra kunden.

e. Henvendelse fra firmaet til kunden sker med frigørende virkning til den, af kunden, sidst opgivne e-mailadresse. Det er alene kundens ansvar, at oplyse firmaet om en, til enhver tid, gyldig e-mailadresse, samt holde sig opdateret på de af firmaet fremsendte e-mails. Gør kunden ikke dette, er de ansvarlig for alle følger heraf, jfr. bl.a. neden for under om tvangssalg og bortskaffelse, og for enhver deraf følgende ulempe og udgift for firmaet i forbindelse med efterlysning af kunden.

18. Tvangssalg

Udebliver forfalden opbevaringsbetaling udover den aftalte betalingsfrist, kan firmaet efter skriftlig påkreve om betaling til kunden, hvis

– denne har opgivet sin ret til genstandene, eller

– det opbevarede ikke mere giver sikkerhed for vederlaget for yderligere opbevaring, eller

– der er tale om let fordærvelige varer, eller

– kunden er forsvundet og forgæves har været søgt lokaliseret i en længere periode, eller i lignende situationer, ved offentlig vurdering eller auktion bortsælge så meget af godset, at firmaets samlede fordring inkl. omkostninger dækkes. Eventuel overskydende salgssum udbetales til kunden.

19. Opsigelse

Kunden kan til enhver tid opsige aftalen med 30 dages varsel. Firmaet kan til enhver tid opsige aftalen med 30 dages varsel. Kan værdien af det opbevarede gods ikke klart dække firmaets allerede forfaldne tilgodehavende hos kunden, er firmaet berettiget til at opsige opbevaringskontrakten med øjeblikkeligt varsel.

20. Definitioner:

Ved prisangivelse defineres stueetage at være beliggende i grund plan (uden trapper). Øvrige etagebenævnelser defineres ud fra foranstående. Kunden har pligt til at oplyse firmaet om korrekt etagebenævnelse. Med normale tilkørselsforhold skal forstås at flyttevogn kan parkere i en afstand af max 5 m. fra på- og aflæsningssted.

Når der aftales et flytte starttidspunkt, er der tale om et tidsinterval på 2 timer. Eksempel: vælger du kl. 10:00 er der tale om en aftale, hvor flyttemændene har mulighed for at komme fra den aftalte tid og 2 frem, som i dette tilfælde er mellem 10:00 og 12:00. Flyttemændene bestræber sig selvfølgelig på at kunne komme så præcist som muligt til den ønskede tid samt give besked hvis der er forsinkelser. Når der aftales et tidspunkt, som er den første flytning på dagen fx kl. 07.00. kommer flyttemændene altid til den aftalte tid, med mindre forholdende eller situationer ikke tillader dette.